حمایت از موتورسیکلت های برقی – سیل موتورسیکلت برقی در راه ایران

سیل-موتورسیکلت-برقی--min

ورود انواع موتورسیکلت برقی به کشور

طرح موتورسیکلت برقی تهران

طرح موتورسیکلت برقی مشهد

سیاست های برقی سازی سیستم حمل و نقل کشور در حال پیاده سازی است. امروزه در کلانشهر ها با مسئله آلایندگی روبرو هستیم. شهرداری تهران مصمم است بدنه اصلی سیستم حمل و نقل که شامل اتوبوس ها تاکسی ها و موتورسیکلت های کار می شود را برقی کند.

در این طرح قرار است طی سه سال 400 هزار موتورسیکلت برقی عرضه شود. شهر داری مشهد هم این طرح را شروع کرده است و طرح ورود 100 هزار انواع موتورسیکلت برقی با تسهیلات ویژه را پی ریزی کرده است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این طرح و مزایا و معایب موتورسیکلت های برقی بپردازیم.

مزایای موتورسیکلت های برقی

موتور سیکلت‌های برقی ایمن‌تر هستند آلودگی صوتی ندارند و هوا را نیز آلوده نمی کنند. همین سه عامل کافی است تا بتوان به آنها به عنوان یک گزینه مطلوب در حمل و نقل شهری نگاه کرد.  قطعاتی نظیر کلاج، تسمه تایم، ‌گیربکس، شمع، فیلتر هوا و روغن موتور در سیستم این موتور حذف شده است. همین حذف قطعات باعث شده هزینه نگهداری و تعمیرات کاهش یاید.

اصلی ترین مزیت موتورهای الکتریکی جایگزین شدن سوخت فسیلی با برق است که موجب کاهش هزینه ها است. البته در کشور ما این موضوع به دلیل ارزان بودن بنزین محسوس نیست اما در دنیا این موضوع بسیار پر اهمیت است.

معایب موتورسیکلت های برقی

در کنار مزیت های اصلی باید به معایب این وسیله نیز اشاره کنیم. البته با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی این صنعت بعید نیست این معایب به زودی برطرف شوند. اولین مورد در مورد کل وسایل حمل و نقل الکتریکی زمان شارژ باتری است. در مقایسه با وسایل حمل و نقل بنزینی و گازوئیلی که در زمان بسیار کوتاهی باک خود را پر میکنند زمان شارژ باتری ها بسیار طولانی است . دومین مشکل نبود ایستگاه های شارژ به تعدا کافی و به اندازه پمپ بنزین ها است.

در مورد زمان شارژ محققان به دانش ساخت باتری هایی با قابلیت شارژ 30 دقیقه ای رسیده اند اما تا تجاری شدن این محصولات به نظر زمان زیادی داریم. در حال حاضر شارژ وسایل نقلیه برقی در زمان استراحت و معمولا شب ها انجام می شود.

طرح ورود موتورسیکلت های برقی به کشور

همانطور که اشاره شد. کلان شهر های تهران و مشهد قرار است طی سه سال آینده مجموعا 500 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی عرضه کنند. شهرداری های تهران و مشهد تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان با سود 4 درصد را به عنوان مشوق و کمک برای این طرح در نظر گرفته اند. همچنین طرح دیگری تحت عنوان ” سواپ ” مطرح شده که در آن هر فرد مالک بدنه موتورسیکلت خواهد بود . برای افزایش سرعت عمل در شارژ . در ایستگاه های شارژ با تعویض باتری در کمتر از 30 ثانیه امکان حرکت مجدد میسر خواهد شد. بدین ترتیب دغدغه تعویض باتری ها در اثر استهلاک که معمولا باید هر چند سال یکبار تعویض شوند نیز مرتفع خواهد شد.

 

گواهینامه یک روزه موتورسیکلت در کدام استان ها اجرایی شده است؟


اینستاگرام عرفان سیکلت

erfancycletiranian@

به پیج اینستاگرام عرفان سیکلت بپیوندید و تازه ترین تولیدات ما را ببینید 

برای مشاهده آخرین محصولات و همچنین ارتباط با ما از طریق اینستاگرام وارد پیج رسمی عرفان سیکلت ایرانیان شوید.


1 دیدگاه برای “حمایت از موتورسیکلت های برقی – سیل موتورسیکلت برقی در راه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *