اسکوتر بخرم یا نه؟ مزایا و معایب موتورسیکلت های اسکوتری

اسکوتر بخریم یا نه

اسکوتر یعنی چی؟

تفاوت های اسکوتر با سایر موتورسیکلت ها در چیست ؟

 

ارتباط با ادمین پیج اینستاگرام

 

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب اسکوتر های خواهیم پرداخت .

موتورسیکلت های اسکوتری سبک خاصی از موتورها هستند که در سالهای اخیر مورد توجه و استقبال بسیار زیادی قرار گرفته اند.

شاید اولین تصویری که از سبک اسکوتر در ذهن ما شکل گرفته مربوط به موتورهای وسپا باشد ولی امروز اگر به کوچه و خیابان های شهر توجه کنیم شاهد حضور و رفت آمد روز افرون اسکوتر ها هستیم . علت این رشد روز افزون چیست؟ و اینکه موتورهای اسکوتری چه معایبی دارند؟

اصلی ترین تفاوت موتورسیکلت های اسکوتری و سایر موتورها در چیست؟

در بررسی و مقایسه سبک اسکوتر، اصلی ترین تفاوتی که می توان مشاهده نمود باک موتورسیکلت است. در موتورهای اسکوتری باک موتورسیکلت به زیر زین منتقل شده در حالی که در سایر سبک ها باک بین زین و دوشاخ قرار گرفته .

با انتقال باک به زیر زین فضای جلو راننده خالی شده و به محل قرار گرفتن پا اختصاص یافته است . دیگر تفاوت سبک اسکوتر این است که در اکثر اسکوتر ها ترمز پا حذف شده و ترمز توسط کتی ترمز گرفته می شود.

همچنین اسکوتر ها عموما دارای گیربکس CVT هستند و نیازی به تعویض دنده مکانیکی ندارند و همین امر به راحتی و لذت از راندن این موتورسیکلت افزوده است.

گاهی شنیده می شود که برخی افراد با تبلیغ این مطلب که اسکوتر نیاز به دریافت گواهینامه ندارد اقدام به فروش این وسیله می کنند. که این گفته خلاف واقع است طبق قانون تمام وسایل نقلیه موتوری دریافت گواهینامه الزامی است.

اگر دارای موتورسیکلت هستید نگران دریافت گواهینامه نباشید چون با دریافت گواهینامه در یک روز به راحتی می توانید گواهینامه یک روزه بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا کلیک کنید.

 

طرح کلیک بهپر

مشخصات فنی عمومی اسکوتر ها چیست؟

اسکوتر ها دارای حجم سیلندر عموما کمی هستند معمولا 50 الی 150 سی سی، اما حجم های بالاتر هم در این سبک دیده می شود.

راندن اسکوتر ها راحت تر است، اشاره شد که اسکوتر ها عموما اتومات هستند و نیازی به تعویض دنده با پا ندارند و همچنین ترمز های جلو و عقب با دست گرفته می شود بنابراین تمرکز راننده بهتر است چراکه تمام کنترل وسیله نقلیه با دست انجام می شود و بحث هماهنگی مورد نیاز بین دست و پا که در سایر سبک های موتورسیکلت مورد نیاز است منتفی هست.

مزایای اسکوتر

سواری نرم و راحت، اسکوتر ها به دلیل نوع نشستن راننده راحتی زیادی دارند و همچنین معمولا صدای نرمی دارند.

به دلیل محدود بودن حجم و قدرت و سرعت اسکوتر ها در مجموع ایمنی این موتورسیکلت بیشتر از سایر انواع است.

انجین اسکوتر کاملا زیر زین قرار گرفته و به سمت چرخ عقب متمایل شده همین امر باعث شده که امکان برخورد پا یا لباس راننده با انجین وجود نداشته باشد. یکی دیگر از مزایای این انتقال انجین به عقب بحث گرامای موتور است که بخصوص در تابستان آزار دهنده است و در اسکوتر ها این گرما را هم احساس نخواهید کرد.

اسکوتر عرفان 110

مزیت دیگر اسکوتر این است که در زیر زین علاوه بر باک، فضای صندوق مانند برای قرار دادن وسایل یا کلاه ایمنی تعبیه شده و این خود یک آپشن مطلوب است.

با مرور مطالب بالا که در وصف مزایای اسکوترها بیان شد شاید علت استقبال روز افزون و علاقه به این سبک مشخص شده باشد و درکل می توان گفت این وسیله نقلیه کاملا برای مسیر های شلوغ شهری طراحی شده است و می توانند در رفت و آمدهای شهری دست برتر  را داشته باشد. اما در این سبک، مدل هایی با حجم سیلندر بالاتر هم تولید شده که برای مسیرهای جاده و بین شهری مناسب هستند.

در کشور ما سبک قالب موتورسیکلت ها استریت های هندایی بودند ولی در سال های اخیر با ورود گسترده انواع اسکوتر ها به کشور با قیمت های منطقی و قابل رقابت با سبک های هندایی تمایل مردم به اسکوترها افزایش یافت .

 


erfancycletiranian@

به پیج اینستاگرام عرفان سیکلت بپیوندید و تازه ترین تولیدات ما را ببینید 

برای مشاهده آخرین محصولات و همچنین ارتباط با ما از طریق اینستاگرام وارد پیج رسمی عرفان سیکلت ایرانیان شوید.


معایب موتورسیکلت های اسکوتری چیست؟

در کنار این همه مزایا برای اسکوترها موارد زیر را هم می توان به عنوان محدودیت یا معایب این سبک برشمرد.

اسکوترها دارای قدرت و سرعت کمتر هستند.

قطعات مصرفی گیربکس ، استفاده از گیربکس اتومات بسیار مطلوب است و ما به طبع هزینه این راحتی را با تعویض قطعات مصرفی گیربکس پرداخت می کنیم . البته در گربکس های مکانیکی صفحه کلاچ جزء قطعات مصرفی محسوب می گردد.

قطعات یدکی و پشتیبانی ، در مقایسه با موتورهای هندایی که چندین سال در کشور مونتاژ و عرضه شده اند اسکوترها به دلیل تازه وارد بودن گاهی با کمبود قطعات یدکی مواجه می شوند که برای این مشکل باید سعی نمود قبل از خرید هر موتورسیکلت ابتدا از وضعیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات مطمئن شویم.

اسکوتر بخریم یا خیر؟

بعد از بررسی مزایا و معایب موتورسیکلت های اسکوتری و با توجه به نیازی که داریم میتوانیم تصمیم بگیریم که چه سبکی برای ما مناسب است. در مجموع برای مسیر های شهری اسکوترها انتخاب بسیار مناسبی  هستند و اگر برای مسیرهای بین شهری و جاده ای قصد خرید موتورسیکلت داریم باید به گزینه های دیگری فکر کنیم. در لینک زیر راهنمایی جامع برای انتخاب نوع موتورسیکلت انجام گرفته است.

برای آشنایی با انواع موتورسیکلت کلیک کنید.

شرکت عرفان سیکلت ایرانیان در حال حاضر انواع موتورسیکلت های اسکوتری را روانه بازار نموده است و مطابق سیاست کلی خود محبث خدمات پس از فروش و کیفیت محصولات را به عنوان اولویت خود مدنظر قرار داده است.

از جمله تولیدات کلاس اسکوتر عرفان سیکلت می توان به عرفان 110 و عرفان 125 و همچنین به پر وی آر 150 اشاره نمود.

 

یکی از اسکوتر های با کیفیت در بازار اسکوتر هندا واریو 160 است که در ایران توسط عرفان سیکلت ایرانیان و با برند ERFAN160 تولید و عرضه میگردد.

اسکوتر عرفان 125

عرفان 125

به پر طرح کلیک

به پر VR150

 

عرفان 110 آبی

عرفان110

اگر تجربه ای در زمینه استفاده از اسکوتر دارید حتما در قسمت نظرات بیان نمائید و همچنین می توانید سوالات خود را پیرامون موضوع مطرح بفرمائید.

پیام
  • کیان گفت:

    درود و وقت خوش
    مطالب بسیار مفیدی است
    ا
    از حدود سه سال قبل تا کنون از اسکوتر استفاده میکنم و همانطور که توضیح دادید سواری بسیار خوب و راحت و قدرت مانور عالی دارد
    در کل راضی هستم با سپاس

  • ساسان گفت:

    به نظر من به خاطر عرض بیشتر این موتور نسبت به کلاس کاپ یا همون ویو تو ترافیک قدرت مانور کمتر داره.موتورهای کم صدا و نرم در کنار سیستم خنک کننده ابی نشون از عمر بالا و اصطهلاک کم اون داره.اما همه جا و به همه کس بر اساس تجربه ۳۰ سال موتور داری گفتم هر کلاس موتور که علاقه دارید بخرید فقط اصل اونو بخرید حتی با کارکرد چندین ساله و سراغ کپی های اون حتی صفر نرید میخواد کلیک باشه یا ویو یا نینجا و ……فقط اورجینال

  • رسول هاشمیان گفت:

    سلام اگر توجیه شما از خرید این وسیله عدم استفاده از بنزین هست و قیمت مناسب برق هست اشتباهه چون در حال حاضر بعد از گذشت ۳ سال مدلهای اسیدی باتریشون نیاز به تعویض داره که همین الان برای مدل ۱۵۰۰ وات که بنده عوض کردم ده میلیون تومان هزینه برداشته که با هیچ عقل و منطقی سازگاز نیست

  • Alisuzuki گفت:

    مزخرف!مززخرف !مززززخرف!وااقعا چیزه بیخود و به درد نخور وتو مخی ای هستش !من خودم موتورساز هستم پیشنهاد میکنم کع نخرید این آشغالارو ،وجدانن هوندا هفتاد بخرید بهتر از ایناس 😂هرکی هم میبینی میخره به خاطر رخشه میخرن هیچکی هم ندیدم راضی باشه از این موتورا!!این موتورا فقط به درد باغ میخوره بزاریش داخل باغت باهاش بری تا جلوی دستشویی و برگردی 😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *